söndag 31 januari 2010

TÖMKÖRNING FÖR ANDERS ERIKSSON

Egentigen skulle jag behöva ett par dagar för att smälta och ta in det jag lärde mig idag. Vilken upplevelse för mig som har insett att jag har haft häst i tjugo år (köpt inkörd) och kan så jättelite om in/tömmkörning. Kommer ni ihåg när man skulle ta körkortet och för allra första gången svänga bilen, bromsa, ta in kopplingen, lägga i tåan och samtidigt vrida på ratten... pust. Idag gör vi det utan att blinka. Nybörjare... så kändes det för mig idag, det är så mycket som ska stämma.Jag kommer att träna tömtagen på min man om han tillåter annar går nog fotöljen bra. Så det är både roligt och svårt att tömköra då det är en hel del precision för att kunna göra det man tänkt sig på rätt ställe och få till det som man tänkt sig. Lädertömmar är ett måste för att kunna ge korrekt eftergift i munnen. Vävtömmar NOT. Här kommer lite bilder Bosses och Carinas fina ridhus med nybyggt isolerad läktarplats. Tindras tömkörning med grimma där tömmarna var fästa men med träns på, Anders kände efter om hon hade vargtänder vilket han känd var på G och så fall skulle de avlägsnas. Nu måste jag poöngtera att jag möjligt inte refererar rätt Tömmringarna var ett viktigt kapitel då de oftast sitter för tätt uppe på den sele som har fyra tömringar och Anders hade lösa som han satte på lite längre ner för att få en rak linje och inte en bruten på tömmarna. Om jag bara visste vad den delen av selen heter (skam går på torra land) nåväl vi får lära oss allt eftersom. FÖRSTORA BILDEN FÖR ATT SE Får fortsätta skriva mer i morgon klockan börjar bli mycket...

1 kommentar:

  1. Halloj! Följer Era träningar med stort intresse. Jag lär mig av Er oxå. Vad duktiga Ni är, både Du och Tindra. Blev inspirerad av Er idag och tömkörde Docka 1 timme, vilket gick lysande. Snart är det vår och Ni får en inneboende, Hoppas jag oxå får besök av Er.
    Fortsätt träna och glöm inte stoppa ner kunskapen i rätt fack.
    Kram Anna & Docka

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad...