lördag 17 april 2010

LITE OM KÖRNING OCH BRA ATT VETA

Köra sin häst är ett mycket trevlig och roligt sätt att motionera hästen som alternativ till ridning. För att verkligen kunna njuta av din körning så behövs en vältränad häst, en väl byggd vagn. en bra sele och kunskaper och således ett nöje av tillfredställelse blir det. Att köra häst på trafikerade vägar, ställer stora krav på kunskap, kunnande och förutseende. Därför måste vissa grundregler följas för att körningen med häst skall bli så säker som möjligt.

Detta visste jag dock inte:
Sedan kommer vi till ryktning en halv timmes ryktning är en timmes arbete när det gäller muskler.

Träning : Bilder och text

Otränad häst kan man börja med 20 min. en halvtimma i energisk skritt som utökas fem minuter om dagen, tills hästen arbetar 2timmar om dagen. Kom ihåg korta distanser och utöka varje dag, de kommer att utveckla hästens lungor så att den kan arbeta bättre för varje dag om arbetet utförs ordentligt bör hästen nu ha börjat utveckla muskler och är redo för kortaare galopparbeten. Det tar sex månader att få sin häst i bra kondition. Hästens uthållighet är beroende av hastigheten.

En kunig kusk kör 7-8 km/tim de första kilometrarna så hästen kommer in i andra andningen, man kan sedn öka till12-15km/tim. Det är nödvänigt att ha en medhjälpare när man kör på väg. Medhjälparen ska vara snabb på foten och vara bered att hoppa av blixtsnabbt ifall ett tillbud inträffar. Om hästen är ung, nervös eller osäker i trafiken, rid eller led honom på vägen i sällskap med en lugn och sansad häst.

Några bra komihåg: (för mig)
Medveten vad som finns bakom dig.
Kör alltid med båda tömmarna i vänster hand då den högra skall vara fri för att hålla pisken (kör alltid med pisk i handen) och för att ge signaler om mina avsikter ang. trafiken. Plus att det är omöjligt att korta dem snabbt vid fara.

Håll koll på öronen hela tiden de talar om för dig vad hästen tänker.

UTRUSTNING
Vilken sele du väljer beror helt på vad du har tänkt köra för typ av körning, skogen, finkörning, etc.. Det finns loksele som är vanligast vid lite tyngre arbete. Bröstsele är en vanlig "vardags"-sele för brukskörning. Helkollersele är en finsele och hör gärna till de eleganst ekipagen på tävling bröllop etc. Halvkollerselens lokor är är sammansatt upptill och nertill är det en reglerbar lokrem. Bröstsele ger lite mindre bogfrihet en eller kollersele, men är lättare att hanter och börja med och framförallt billigare i inköp. För att bröstan/brösdelen inte ska såga in mot hästen använder man linor och lös svängel på selen.

För en sele är de mått som är fetmarkerade viktigast.
A: Nacke-mungipa
B:Pannbandet
C: Nosbandet
D: Däckeln
E: Rygglängd
F: Länderna
G: Låret
H:Bröstan
I: För coller/loka
J: För springrem

Ja då var det kanske dax att lära sig alla delar på en sele/loksele

Bett, betslet eller munstycke?

En regel som dock är bra att komma ihåg:    'Ett bett är aldrig skarpare än handen som håller i tömmen'. Tvådeltat bett bör inte användas vid körning pga inverkarn på bettet är annorlunda än vid ridning. Tredelat eller helt bett är att föredra. Ett tvådelat bett trycks mot lanerna som ett nötknäckare och kan göra mkt ont på hästen. Ett körbett har lite längre stänger vid bettringen sk stångbett. Man kan då sätta tömmarna på olika ställen och nederst är skarpast. Vid användande av stångbett ska man ha en kindkejda klädd baktill i gummi eller läder, utan kedja får du ingen hävstångseffekt.
Bilder och text från horseway





Länk till fler bett
 http://www.stockholmskorsallskap.com/bett1.htm
Postkandar eller Liverpool vad är skillnaden? Har hört att det kan vara traditionsbundet, kör man med kollersele så har man liverpoolbett och till bröstsele så har man postkandar. Läste också att de inverkar ganska lika så länge mundellen är av samma sort. De finns minst 10 olika variationer på mundelen.












Källor: Eva Görrel & Lars Åke Larsson, www.horseway.se , http://www.stockholmskorsallskap.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad...