onsdag 24 maj 2017

MILDE FROST EFTER BONZO 2011 NORDSVENSK.

Ja tiden går och sommaren har kommit till Skåne.

Milde Frost har blivit lite mer än ett år, jag uppfattade honom som lite skygg och blyg, men det har visat sig vara en helt annan häst nu som mognat och som jag har gett tid åt att förstå oss människor.

Han blev släppt på bete med en annan jättefin hingstunge som är av rasen Friser.

Frost visade sig vara den som var drivande.














I allt detta har jag förstått att denna självsäkerheten ligger tillbaka på mödernet.

Då mormor Docka 23342 lämnar individer som Tindra 23611 mitt sto som i sin tur har fått två föl efter Bonzo 2011 då Milda Makter 22-13-0037 samt helbror Milde Frost 22-16-50732011.

Samt en halvsyster till Tindra Trixi , 22-10-0004 efter Docka som tyvärr alldeles för tidigt fick lämna jordelivet.

Det finns en hårdhet i deras skallar som samtidigt är drivande för dessa hästar gemensamt, energiska, pigga och otroligt hårt arbetande individer.

Självsäkra men samtidigt finns en väldig
ödmjukhet och viljan av att vara samarbetsvilliga, till lags och oerhört lyhörda inför nya uppgifter.

Ja vad mer kan man begära av en hästkompis?

Jag har uppfattat att jag måste vara oerhört konsekvent i deras uppfostran och ibland lyssnar de inte alls utan går sin egen väg.

Då får jag tillkalla hjälp och snart är det överstökat att "trampa på mina fötter". När någon annan som kan visa mer bestämt vad som gäller. 😏


I dags datum går Frost med en valack då andra hingstungen fick pga något komma på stall ett tag.


 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad...